Pages

TRAFİK CANAVARI OLMAK

23.12.2009
Dün akşam İstanbul TEM Otoyolu’nun Anadolu-Avrupa yönünde 2 tır, bir kamyon ve bir otomobilin birbirine girerek zincirleme kaza yapmasına, hurda haline gelen kamyonun içindeki 2 kişinin yaralanmasına, o yöndeki trafiğin uzun saatler boyunca felç olmasına neden olduğu ileri sürülen, kimliği açıklanmayan, ifadesi alınmak üzere polis tarafından götürülen sevgili ticari araç sürücüsü;

Evet dün akşam belki aceleniz vardı, belki geç kalmıştınız, belki kendi canınızın hiçbir kıymeti yok siz zaten çok önceden gözden çıkarmıştınız, belki siz ani şerit değişikliği yaparken! kendi dikkatinize, hızınıza, akrobatik hareketlerinize güveniyordunuz. Hayatın pek çok alanında kendi bencilliğinize devam edebilirsiniz ve belki sizi sırf bu yüzden el üstünde tutanlar, sizi karşılıksız seviyor olanlar bile vardır. Burası beni ilgilendirmez. Ama kim olursanız olun, trafikte seyir halindeyken bu şekilde bencil olmaya, hiç kimsenin hayatını bu şekilde riske atmaya, hiç kimseye maddi sıkıntılar yaşatmaya, hiç kimsenin zamanını bu şekilde çalmaya hakkınız yok. Hiçbir zaman da olamaz. Bunu lütfen aklınızdan çıkarmayınız. Yok beceremiyorsanız da lütfen bir daha trafiğe çıkmayınız...

Bu arada sadece dün akşam için değil her gün “emniyet şeridini” normal bir şerit haline getiren, bununla yetinmeyip kendisine yol vermeyeni korna, sinyal ve hatta camdan çeşitli içeriklerde seslenişlerle taciz eden, hatta bir seferinde bir ambulansın emniyet şeridi üzerinde ilerleyemediği için normal şeritten gitmesine neden olan özel araçlar, en çok da ticari araçlar ve servis araçları;

Emniyet şeridinin asıl kullanıcıları siz misiniz? Hepimiz aynı yere, aynı koşullarda gitmiyor muyuz? Sizin zamanınız değerliyken biz o saatlerde o yol üzerinde keyiften gezi turu mu yapıyoruz? Siz çok akıllısınız da biz -olması gerekeni yaptığımız için- salak mıyız?

İnsan hayatını önemsememek, yok sayma noktasına gelmek en büyük bencillik değil midir? Galiba biz işte sırf bu bencillik yüzünden olduğumuz yerde kalıp hiçbir yere varamıyoruz.


*22/12/09 tarihinde İstanbul TEM Otoyolu’ nda yaşanan kazaya bir ticari araç sürücüsünün ani şerit değiştirmesinin neden olduğu öne sürülmüştür. Bu durum henüz kesinlik kazanmamış bile olsa hafta içi her gün sabah-akşam içinde bulunduğum İstanbul trafiğinde benzer trafik kuralı ihlallerine, sürücü hatalarına bizzat şahit olduğumdan dolayı bu yazı kişisel olarak görülse bile genele ithaf edilmiştir.

30 sayfa ekleyen:

sufi dedi ki...

Sevgili mayam;Ticari araçların şoförlerinin hepsini kazalara sebep olduklarından dolayı suçlayamasak da geçenlerde izmirde de böyle zincirleme bir kazanın tam ortasında benim toruncuklarım da kaldı.Arabaları hurdaya atıldı ama o arabanın içinden ufacık bir bedensel sıyrık almadan çıktılar çok şükür.Suçlu sürücü o hengamede kaçıp gitti.Ama 5 yaşındaki EREN'imin yaşadığı şoku sen tahmin edebilirsin.Omuzları düşmüş rüyada gezer gibiydi bebeğim.
O sabah 10.15 de Canbağışlayan Azrail yazımı yayınlamıştım öğlen saatlerinde çocuklar bana gelirken oldu bu kaza.O arabadan sağ çıkılmış olduğuna hiçkimse inanamamış.Bense korunduklarına inanıyorum güzel meleklerimin.İyi ki bu konuda yazı yazdın ben de içimi dökmüş oldum , Sevgilerimle.

Hayat Belki Bazen dedi ki...

Trafikte çok saygısız evet. Saygı konusunu nasıl geliştirebiliriz bununla ilgili herhangi bir çözüm önerim yok ama cezaların yetersiz, denetimlerin başarısız olduğunu içtenlikle söyleyebilirim.Bunlara yönelik iyileştirmelerinse bahsettiğin sorunları azaltabileceğini düşünüyorum. "Saygıdan olmasa bile zorunluluktan kurallara uyulan bir trafik"se hiç yoktan iyidir gibi geliyor:)

Pilli Petro dedi ki...

trafikten ve özellikle bayan sürücüleri sıkıştıran magandalardan nefret ediyorum. ehliyeti kasaptan alıyolar güzelim bunlar.

kendi ne cehenneme gideceksew gitsin de ben gideceğim zamanı kendim tayin ederim dimi ama.

zaten gerginim iyice gerildim. hiç yaşlanmam ben bu gerginlikle :P

nalan dedi ki...

çok yakın zamanda trakya'da bir sürücü yanında annesiyle seyir halindeyken aracın hakimiyetini kaybedip karşıdan gelen öğrenci dolu minibüse çarpmış. yaralananlar var tabi, ama maalesef sürücünün annesi hayatını kaybetmiş, sürücü de ağır yaralı.
böyle bir durumda ben iyileşmek istemezdim, zira şimdi o kızcağız kendi annesinin ölümüne sebep oldu :(

öykü dedi ki...

Trafik ve ınsanların bırbırıne saygısı mı?
bu mumkun degıl
bırbırının gozunu oyan bencıl ınsanların ortamı trafık:(

Evren dedi ki...

trafikte insan daha bir farkına varıyor bencilliklerin ve saygısızlıkların... hayat ne yazık ki masum insanların payına bölüştürüveriyor bu tür olayların sonucunda ortaya çıkan acıyı ve sıkıntıyı...
tekrarlanmamasını diliyor insan her seferinde...

guguk kuşu dedi ki...

Ben trafik canavarlarının, içlerinde daha farklı canavarlık ppotansiyelleri taşıdığına inanırım hep.

Unknown dedi ki...

Çok haklısın canım!Malesef insanlar çok bencil ve duyarsız!Ben de ehliyet almaya aday birisi olarak İstanbul tarfiğinden ciddi ciddi korkuyorum!

SeRiOuuS dedi ki...

Trafik kurallarının hiçe sayılması çok fazla sorun oluşturuyor türkiyede bunun bir sebebide caydırıcı cezaların çok hafif olması, yüksek hız ve kural ihlali sonucu oluşan ölümler direk cinayet olarak görülmeli ve bu şekilde yargılanmalı şahıslar, aksi halde görüldüğü üzere hiç bir değişiklik malesef olmuyor.

sürüden ayrılan koyun dedi ki...

trafik canavarlığının bizim genlerimizde olduğuna inanıyorum. ben bünyemde öyle canavar barındırmam izin vermem diyenlerde olacaktır elbette. ama biz insanlar biyolojik yapımız gereği bulunduğumuz ortamın koşullarına göre yeniden şekilleniriz. bünyesinde canavar barındırmadığını söyleyen kişiler öyle zamanlar oluyor ki bu gizli canavarlarını ortaya çıkartıyorlar.

aysema dedi ki...

Bugün ben de kendisine yol açamayan ambulansa tanık oldum. Cadde tıklım tıklım doluydu, Yol vermek isteyenler de kıpırdayamıyordu.

Toplu taşımaya alışabilsek ne güzel olurdu değil mi? Demir ağlardan yararlanabilsek, tıkış tıkış olmayacak şekilde düzenlenseler, özel arabaları daha az kullansak...

Ve her alanda tembel olan bizler direksiyona geçince pek bir çalışkan oluyoruz nedense! Ve de bencil..

Sonra da "canavarı" suçluyoruz. Sanırım o canavar biraz da biziz...

Kazasız belasız günler dilerim herkese.

y. dedi ki...

kamyoncu grafitisi gibi olacak ama , trafik kuralı da ne, burası türkiye...
daha birgün tem de emniyet şeridini boş görmedim, o hıncahınç yollarda birtek otaban polisi görmedim ama ne gördüm biliyor musun, haksız olduğu halde, gözünden ateş ağzından zehir saçan çirkin insanlar gördüm bol bol..

değişir mi bilmem, umudum yok sayelerinde...

beenmaya dedi ki...

@sufim: öncelikle çok çok geçmiş olsun sufim. dediğin gibi elbette bütün sürücüler bu hatayı yapmıyor ama her gün yaşadığım trafik eziyetinde öyle çok hataya, kural ihlaline, bencilliğe rastlıyorum ki. tabi bunlar sonucunda oluşan kazalar asıl önemlisi ve üzücü olanı...

bugün birkaç bilindik firmaya hata yaptığına şahit olduğum şirket araçlarının plakasını vererek bir uyarı maili yolladım. 3 tanesinden gerekli uyarının yapılacağına dair geri dönüş aldım. evet birşey değişir mi belki de değişmez ama en azından bilinçli bir vatandaş olarak sessiz kalmama, rahatsızlığımı dile getirme hakkımı kullanıyorum ben de...

tekrar çok çok geçmiş olsun diler sana ve o güzel ailene sevgi ve selamlarımı iletirim can sufim...

beenmaya dedi ki...

@Hayat: dediğin gibi denetim ve cezaların arttırılması gerçekten "hiç yoktan iyidir". ama saygının eksikliği ve bencilliğin çok fazla olması insan hayatının değerini ne yazık ki düşürmeye devam ediyor...

sevgiler canım :))

beenmaya dedi ki...

@Bekriya: sabah akşam iki yaka arasında mekik dokurken öyle şeylere şahit oluyor ki insan akıl sınırları zorlanıyor bazen o derece...

ha bu arada senin her halin güzel be güzelim. aman melek duymasın :))

beenmaya dedi ki...

@nalan: evet o da çok yeni ve üzücü bir kaza haberi. kişi ne kadar dikkatli olursa olsun başka bir sürücünün yaptığı tek bir hata böylesine kazalara ve hatta daha da acısı can kayıplarına neden oluyor ne yazık ki...

beenmaya dedi ki...

@öyküm: aynen öyle canım yazık ki aynen öyle.

sufime de yazdığım gibi bugün birkaç firmaya şirket araçlarını trafik ihlali yaparken gördüğüme dair, plakalarını yer ve zamanını da vererek bir mail attım. birkaç tanesinden gerekli uyarının yapılacağına dair geri dönüş aldım. bu neyi değiştirir bilemem ama artık bu durum karşısında sessiz kalmak istemiyorum...

beenmaya dedi ki...

@Evren: trafik hayatın ta kendisi gibi sahiden de...ve evet diliyoruz ama dilemek yetmiyor ne yazık ki böylesi saygısızlık ve bencillik karşısında zarar görenlere...

beenmaya dedi ki...

@guguk kuşu: belki de tüm hayatlarına dair içlerinde biriktirdikleri iyi-kötü herşey trafikteyken gün yüzüne çıkıyordur kimbilir...

beenmaya dedi ki...

@Kitap Kurduyum Ben: ben 32 yaşındayım ama hala ehliyetim yok biliyor musun. İstanbul trafiği gerçek anlamda beni soğuttu çünkü...

beenmaya dedi ki...

@SeRiOuuS: haklısın. gerçekten de yaptırımı çok ağr cezalar olmalı ki en azından zorunlu olarak uyulsun bu kurallara...

beenmaya dedi ki...

@sürüden ayrılan koyun: belki de hayatları boyunca yapmam-etmem-bilmem dedikleri ama içlerinde aslında olan şeylerin gün yüzüne çıkışıdır bu ne dersin...

beenmaya dedi ki...

@aysema: toplu taşıma koşulları uygun olsa keşke eminim biraz olsun rahatlama olacaktır ama tıklım tıklım otobüs, ya da sürekli bozulup yolcuları tarafından itilmek zorunda kalan metrobüsler söz konusu olduğunda bu da geçersiz kalıyor ne yazık ki...

dileğin dileğimdir. sevgilerimle...

beenmaya dedi ki...

@y: emniyet şeridi artık normal bir şerit şeklinde zaten canım. hatta sen kazara yanaşmak falan istesen korna çalıp selektör yapıyorlar bizzat şahit oldum o derece yani...

dick laurent dedi ki...

neden tek çözüm cezadır.. ceza caydırıcı olmuyor her zaman.. yeni şeyler denemek gerek.. mesela özel bir sprey geliştirilse polisler için, bu özel boyayla anında kural ihlali yapan araç boyansa.. yani damgalansa.. yazı falan yazılsa, bu araç şuna sebep oldu diye.. çok değil sanayide yenden boyatıncaya kadar bile olsa, bu süre içinde bu kişinin ne mal olduğunu başka herkesler de görse misal.. hem millet olarak alışık değil miyiz, sevmiyor muyuz nasıl olsa araçlara yazı yazmaya.. bir de böyle denense..

beenmaya dedi ki...

@**: aslında güzel fikirler bunlar. mesela şu geldi aklıma;

birkaç ay önce bir haber seyretmiştim. hangi şehirde olduğunu hatırlamıyorum ama bir halk otobüsü şoförü yolculardan biriyle kavga etmiş. yolcu şikayet edince de halk otobüsü ve şoförü trafikten bir süreliğine men edilmiş ve bu durum açık olarak otobüsün ön camına yazılmış.

bu tarz yaptırımlar belki de daha caydırıcı olur...

Mademoiselle Coco dedi ki...

Dün ben de o esnada TEM'de sıkışıp kaldım bu olay yüzünden. Özellikle bu İstanbul'un trafiği ama normal değil, mütemadiyen arbede! Doğal olarak insanlar da delirme raddesinde işte!

beenmaya dedi ki...

@Mademoiselle Coco: gerçekten de akıl sağlığını zorlayan olaylar, görüntüler oluyor istanbul trafiğinde. sabah akşam ortalama 4 saatinizin bu trafikte geçtiği düşünülürse aslında normal kalamamak çok da şaşırtıcı değil...

ercanduzgun206 dedi ki...

Burada hızlı giden ticari araçları eleştiriyoruz(m). Ama gün gelip bir yere geç kalıp taksi çağırınca durum nasıl oluyor? Eleştirsek de şimdilik, o gün gelince 'Abi biraz daha hızlı gidemez miyiz?' diyoruz(m)(en azından ben yapıyorum) Bu da yine beenmayanın bahsettiği bencillik galiba. Elden ne gelir diyesim geliyor ama o kadar da ileriye gidemeyeceğim. Doğru, bilinse de her zaman uygulanamıyor maalesef. Bilmek ayrı, uygulamak ayrı, yorum yapıp çekilmek de ayrı...
Söylediklerine katılmakla beraber, uygulama noktasında sıkıntılar yaşayabiliyorum.

Saygıyla

beenmaya dedi ki...

@Ercab DÜZGÜN: sana çok açık ve dürüst olarak ve her gün sabah akşam bu trafiğin içinde şirket aracıyla yer alan biri olarak emniyet şeridini "acil durumlar" dışında hiçbir şekilde kullanmadığımı söyleyebilirim sevgili Ercan. ben kendi adıma bunu söyleyebiliyorum ve belki de sırf bu yüzden her gün o şeridi kullananlara karşı bu derece sinirlenebiliyorum ya...

ama dediğin gibi sözde kalan durumlarda olmuyor değil...